Gaz rozweselający a zabiegi u dentysty

Gaz rozweselający - podtlenek azotu

W naszej klinice często spotykamy się z pacjentami, którzy w związku z wizytą u stomatologa odczuwają silny lęk utrudniający lub wręcz uniemożliwiający skuteczne i dokładne przeprowadzenie leczenia.

Z myślą o takich osobach wyposażyliśmy nasz gabinet w urządzenie do sedacji wziewnej przy użyciu podtlenku azotu, czyli gazu rozweselającego.

Ból i strach to główne czynniki utrudniające podjęcie decyzji o leczeniu stomatologicznym. Z tych powodów ponad 40% populacji unika spotkania z dentystą!

Zastosowanie gazu rozweselającego przed zabiegami pozwala ominąć te bariery. Sedacja wziewna działając przede wszystkim uspokajająco, pozwala przeprowadzić u takich pacjentów skuteczne leczenie, nie generując negatywnych emocji i związanych z nimi wspomnień. Uzyskuje się ograniczenie świadomości pacjenta oraz stan pełnej relaksacji, przy jednoczesnym utrzymywaniu kontaktu z pacjentem.

Gaz rozweselający jest bardzo bezpieczny i nieszkodliwy. Jego niezwykłe właściwości zostały odkryte już w XIX wieku i bardzo szybko zaczęto go wykorzystywać na potrzeby medycyny oraz stomatologii. Pomimo upływu lat, gaz ten wciąż z powodzeniem jest wykorzystywany do redukowania napięcia i stresu związanego z przeprowadzanymi zabiegami stomatologicznymi.

Jak działa sedacja wziewna?

Gaz rozweselający wdycha się za pomocą maseczki zakładanej na nos. Każdy pacjent otrzymuje swoją własną maseczkę. Lekkie oszołomienie jest bardzo przyjemne, redukuje w znacznym stopniu lęki, u dzieci powoduje przyjemne sny na jawie.

Mieszanina podtlenku azotu i tlenu zwana gazem rozweselającym działa trójfazowo w ogromnym stopniu uspokajająco, w niewielkim lub średnim przeciwbólowo oraz anestetycznie. Ponieważ gaz rozweselający wykazuje niewielkie działanie znieczulające, drobne ubytki mogą być leczone bez dodatkowych znieczuleń. Jednak w przypadku bardziej skomplikowanych zabiegów, znieczulenie miejscowe jest jak najbardziej możliwe.

Podczas sedacji pacjent otrzymuje zawsze dużą ilość tlenu (ok. 60%), a dawkę gazu rozweselającego dostosowuje się za każdym razem do reakcji pacjenta. Pacjent ma zachowaną świadomość i podstawowe odruchy. Podczas sedacji wziewnej pacjent nie zasypia, jest cały czas świadomy i może współpracować ze stomatologiem.

W naszej klinice posiadamy urządzenie medyczne Masterflux plus automatic AS3000. Jest to najnowszy i najbardziej zaawansowany model urządzenia do sedacji, z automatyczną kontrolą przepływu gazów.

Gaz eliminowany jest z krwiobiegu w ciągu około 5 minut po zdjęciu maski, zatem pacjent praktycznie od razu może opuścić klinikę.

Podczas wizyty mały pacjent może umilać sobie czas, oglądając przez siebie wybraną bajkę na ekranie umieszczonym przy fotelu. Podtlenek azotu jest całkowicie bezpieczny dla dzieci i przestaje działać chwili przerwania podawania. Dziecko podczas zabiegu jest przytomne.

Podczas wizyty możliwe jest leczenie większej ilości zębów, gdyż mały pacjent jest spokojniejszy i traci poczucie czasu. Dzięki temu jest możliwe zmniejszenie liczby wizyt.

Gaz rozweselający - dla kogo?

Najbardziej polecamy leczenie z użyciem gazu rozweselającego osobom:

• z silnym stresem i lękiem przed leczeniem
  • z nadpobudliwością nerwową, ADHD
  • z silnym odruchem wymiotnym
  • z padaczką, astmą (w okresie bezobjawowym).
  • z Hemofilią - użycie podtlenku może dać szansę uniknięcia iniekcji
  • z nadciśnieniem

Kiedy nie stosujemy sedacji wziewnej?

Sedakcja wziewna jak każda metoda znieczulenia nie zawsze może być zastosowana. Do przeciwwskazań użycia gazu rozweselającego należą:

• Całkowity brak współpracy z pacjentem
  • Brak kontaktu werbalnego z pacjentem.
  • Spożycie obfitego posiłku bezpośrednio przed zabiegiem (zaleca się dwugodzinną przerwę od posiłku, napoju).
  • Stany niedrożności górnych dróg oddechowych – szczególnie ważne zachowanie drożności nosa: przeziębienie, przerosty migdałków, stan po przebytej infekcji górnych dróg oddechowych – wskazany czas karencji około 2 tygodnie.
  • Pierwszy trymestr ciąży.
  • Choroby psychiczne.
  • Choroby płuc: rozedma płuc, rozstrzenie oskrzeli, odma opłucnowa, przewlekła choroba oskrzelowo-płucna.
  • Niedobór witaminy B12 (zwiększone ryzyko u wegetarian i alkoholików)
  • Wrodzona wada serca.
  • Stwardnienie rozsiane, porfiria, miastenia gravis.
  • Narkomania

Sedacja z podtlenkiem azotu - od jakiego wieku dziecka?

W Biniek Clinic leczymy z użyciem gazu rozweselającego dzieci od 3 roku życia. Warunkiem koniecznym do przeprowadzenia zabiegu jest umiejętność oddychania przez nos oraz komunikowanie się z lekarzem dentystą.